Receive all updates via Facebook. Just Click the Like Button Below

You can also receive Free Email Updates:

Announcement:

This is a Testing Annocement. I don't have Much to Say. This is a Place for a Short Product Annocement

Wednesday 1 August 2012

Fakta : Kesan Buruk Guna Laptop Tanpa Bateri


Kebanyakan orang bersetuju bahawa menggunakan leptop sambil menge'charge' bateri akan membuatkan jangka hayat bateri menjadi pendek dan lama kelamaan akan merosakkan bateri. Tetapi segelintir pakar mengatakan bahawa menggunakan laptop secara langsung tanpa mengunakan bateri sebaliknya berpotensi merosakkan komponen-komponen tertentu di dalam laptop.

Sebenarnya kedua-dua pendapat ini tidak salah, tertapi perlu diketahui bahawa menggunakan laptop tanpa menggunakan bateri yang dihubungkan terus ke soket elektri adalah lebih teruk kesannya.


Hal ini kerana arus elektrik akan langsung menuju ke hardware tanpa melakukan penyesuaian tenaga, sehingga hardware menerima tegangan elektrik yang berlebihan dan masuk ke komponen-komponen laptop agar tidak terlalu tinggi.

Selain itu, jika terjadi litar pintas dan arus eletrik yang tidak stabil, ia tentunya sangat membahayakan mptherboard dan hardisk. Adalah lebih baik bateri laptop yang mengalami kerosakan daripada motherboard ataupun hardisk yang harganya lebih mahal di bandingkan dengan bateri yang secara puratanya mampu bertahan antara 2-3 tahun.
Share it Please

KA!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation.

4 comments:

  1. info yang bagus :)

    ReplyDelete
  2. motherboard laptop dh rosak sbb xpenah guna bateri..menyesal betul.. :(

    ReplyDelete
  3. ooo...baru ku tahu,,
    thanks infonya.

    ReplyDelete
  4. sebenarnya dlm motherboard laptop atau mobile gadget ada dc-dc regulator, jika ada bateri atau tidak voltan tetap akan mengalir dlm nisbah yg sama gak selepas di tapis regulator dc-dc, penggunaan bateri lak bergantung kpd autocut relay dlm motherboard, biasanya jika tidak menanggalkan bateri sewaktu menggunakan charger dlm jangka masa yg agak panjang(melebihi 3 jam ke atas) ia buleh mengakibatkan kerosakan pada sel2 bateri tersebut.. perkara yg penting untuk mengurangkan faktor2 risiko kilat, surge( a.c overload) ialah memasang UPS(uninterruptible power supply) atau AVR(auto voltage regulator)

    ReplyDelete

Kaki Stress !

Copyright @ 2013 AminStress - Stress Beb!. Designed by Templateism | Love for The Globe Press